משחק והבנה
השפעתם של אנרי פואנקרה ואנרי ברגסון על אמנותו של מרסל דושאן
DOI:
https://doi.org/10.64166/hw56dz78תקציר
מאמר זה עוסק בחשיבותו של מושג המשחק בהתעצבות האמנות של מרסל
דושאן, דרך בחינת השפעתם של שני הוגים על יצירותיו: המתמטיקאי אנרי
), שבהגותם נדון מושגBergson) והפילוסוף אנרי ברגסון (Poincaréפואנקרה (
המשחק. ניתוח עבודתו של דושאן באמצעות ההמשגה התאורטית של המשחק
יעזור להאיר באור חדש את גישתו לקונבנציות ואת עיסוקו בתהליכי הבנה.
תחילה תבואר במאמר משמעותו של מושג המשחק בכלל, וביטויו באמנות
של דושאן בפרט. שנית ייבחן מקומו של המשחק בפילוסופיית המדע של אנרי
פואנקרה, והאופנים שבהם הוא חלחל לאמנותו של דושאן. בהמשך תידון תפיסת
,הצחוק המשחק בתאוריית ההומור של אנרי הברגסון כפי שזו מופיעה בספרו
ותיבחן השפעתה של המשגה זו בעבודותיו של דושאן. לבסוף יוצג האופן שבו
קשר דושאן בין המשגת המשחקיות של השניים לכדי שימוש במשחק כמסגרת
מושגית המניעה את תהליכי ההבנה של יצירותיו. בהשפעת פואנקרה וברגסון,
שימושו של דושאן במשחק ממחיש כיצד כל תהליך של הבנה, באמנות ובכלל,
אינו יכול להיות קבוע ומקובע אלא עליו להיווצר, להשתנות ולהתחדש תדיר.
References
Downloads
פורסם
גיליון
מדור
License
Copyright (c) 2022 מבטים: כתב עת לתרבות חזותית

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.