סימטריה ושיבושה בכוראוגרפיה של ברוניסלבה ניז'ינסקה ליצירה "כלולות" (1923)

מחברים

  • דנה בר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים image/svg+xml מחבר

DOI:

https://doi.org/10.64166/gy597704

תקציר

מאמר זה מציג נקודת מבט חדשה לניתוח הריקוד כלולות שיצרה ברוניסלבה פומיניטשנה ניז'ינסקה (Nijinska). נקודת מבט זו, שלא נדונה בפרסומים אחרים על היצירה, נשענת על ניתוח הריקוד מבחינה צורנית וחומרית במונחים של סימטריה ושיבושה. הניתוח חושף את התפקיד הצורני והחיבורי של היחסים בין סימטריה לא־סימטריה בריקוד כתשתית ליצירת משמעות ותוכן סימבוליים. נקודות המבט המרכזיות בכתיבה על אודות היצירה עד כה עסקו בהשפעה הקונסטרוקטיביסטית עליה, בהיבטים מודרניים שלה, במשמעויות הפמיניסטיות הטמונות בה ובהיותה יצירה ניאו־קלסית. מאמר זה מזכיר חלק מנקודות המבט הללו, אך מתמקד בניתוח הצורני של סימטריה ושיבושה לשם הוספת נדבך חדש להבנה החזותית, התנועתית והתוכנית של היצירה כלולות.

References

Downloads

פורסם

2023-02-01

גיליון

מדור

מאמרים

How to Cite

בר דנה. 2023. “סימטריה ושיבושה בכוראוגרפיה של ברוניסלבה ניז’ינסקה ליצירה ‘כלולות’ (1923)”. מבטים: כתב עת לתרבות חזותית, no 2 (פברואר): 160-84. https://doi.org/10.64166/gy597704.