This is an outdated version published on 2022-01-01. Read the most recent version.

הסוכנות הרשמית של הדיוקן

הזדהות ועונג בקשר בין אציל ודיוקנו בשלהי ימי הביניים בספר השעות מהאג (ms.76 f 2)

מחברים

  • דפנה נסים אוניברסיטת בן-גוריון בנגב image/svg+xml מחבר

DOI:

https://doi.org/10.64166/qeb70v42

תקציר

דיוקנאות של אנשי אצולה צרפתים בתוך ספרי תפילה שנוצרו בשלהי ימי הביניים הפגישו את בעלי הספר עם ייצוג חזותי שכלל פרטנות ריאליסטית עם עיצוב דמות אידאלית של שליט נוצרי. מחקרים בסוגה זו העלו כי הם סימנו בעלות, שימשו ככלי להתעלות רוחנית ועזרו להפנים את התרגול הדתי האישי. מאמר זה בוחן את התקבלותם הרגשית של שמונה דיוקנאות מתוך ספר שעות )2 f .76ms ,Library National ,Hague The 1455, ,Tavernier Le )שהוזמן עבור פיליפ הטוב )1467–1396 ,Bon le III Philippe), דוכס בורגונדי ממשפחת ולואה. בחינת האיקונוגרפיה והאמצעים האמנותיים המכוונים את הצופה לתהליכים מנטליים של השוואה וזיכרון מצביעה על מטרתם הפוטנציאלית של הדיוקנאות לעורר רגשות הזדהות ועונג. בהמשך, דיון בנובלה ג'ון הקטן מסיינטרה )Petit Le Saintré de Jehan )פרי עטו של אנטואן דה לה סאל )Sale la )מאמצע המאה החמש־עשרה מסייע להבהיר כי לרגש העונג היה תפקיד מרכזי בחינוך הפרט האציל לשיפור עצמי, וכי רגש זה יכול היה לשמש תמריץ להשגת מטרות עתידיות בחייו. מחקר הבוחן יצירות אמנות מפרספקטיבה זו חושף את היכולת של הדיוקן להוות סוכנות רגשית שתרמה לעיצוב עולמו הפנימי ומעשיו של בעליו.

References

פורסם

2022-01-01

Versions

גיליון

מדור

מאמרים

How to Cite

נסים דפנה. 2022. “הסוכנות הרשמית של הדיוקן: הזדהות ועונג בקשר בין אציל ודיוקנו בשלהי ימי הביניים בספר השעות מהאג (ms.76 F 2)”. מבטים: כתב עת לתרבות חזותית, no 1 (ינואר): 31-57. https://doi.org/10.64166/qeb70v42.